De tabaksindustrie betaalt in het geheim influencers om sigarettenmerken te promoten. Dit blijkt uit onderzoek van Campaign for Tobacco-Free Kids en Netnografica, een Amerikaans onderzoekbureau. Via wereldwijde campagnes komen zo miljarden jonge mensen, ook Nederlanders, in aanraking met reclame voor tabaksproducten, zonder dat ze het doorhebben.
Deze week schreef het AD hier een artikel over. Uit het onderzoek blijkt dat vier tabaksfabrikanten de afgelopen twee jaar op verschillende manieren in het geheim hun tabaksproducten hebben gepromoot op verschillende sociale media. Het gaat om de vier grootse tabaksfabrikanten ter wereld: Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International en Imperial Brands. Onder influencers worden populaire mensen op sociale media verstaan.
De wijze van promoten
Volgens het artikel wordt er op misleidende manier gebruik gemaakt van influencers om sigaretten te promoten. Het is bekend dat bedrijven de personen benaderen om hun product aan te prijzen via sociale media. De tabaksindustrie gaat echter op een andere manier te werk. Zo mogen de influencers niet de hashtag ‘ad’ of ‘sponsored’ gebruiken. Bij het aanprijzen van producten in sociale mediakanalen zijn er strenge richtlijnen, zodat kijkers weten dat het gaat om een advertentie. Wel laten ze de influencers specifieke hashtags gebruiken die bij de verschillende tabakscampagnes horen en niet opvallen. Verder vragen ze aan de influencers om het fotobericht er zo authentiek mogelijk eruit te laten zien.
“De sociale mediadiensten zelf hebben daardoor niet in de gaten dat er geadverteerd wordt en dus blijven de fabrikanten onder de rader.”
Reclame maken voor tabak is in Nederland en vele andere landen niet toegestaan. Of de tabaksindustrie hier ook een boete voor kan krijgen wordt bekeken door De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. Dit orgaan gaat over de handhaving van de tabakswet.
Het gehele artikel getiteld: “Tabaksindustrie zet influencers in om sigaretten te promoten” kunt lezen op de website van de AD. Meer lezen over de wijze waarop de tabaksindustrie haar sigaretten aan de man brengt? Lees ook: https://www.eindspeltabak.nl/multimedia-archive/boete-tabaksfabrikant-afspraken-studentenverenigingen/.
De foto bij dit artikel is afkomstig van: Pixabay.