Replacement smokers daar richt de tabaksindustrie zich op als het gaat om marketing. Jongeren zijn, volgens Joop Bouma, het fundament waarop – wereldwijd – de sigarettenhandel draait.
De sector weet dat zijn voortbestaan afhangt van nieuwe klanten aan de onderkant van de markt. (Red. Eindspel Tabak: jongeren dus). Voor rokers geldt dat als ze eenmaal zijn begonnen een groot percentage nooit meer zal stoppen met roken. Aan de bovenkant van de markt sneuvelen veel rokers, vaak voortijdig. De nieuwe aanwas van potentiële klanten zit nu in school- of collegebanken.
Joop Bouma, redacteur bij Trouw, deed tussen 1997 en 2012 onderzoek naar de marketing van de tabaksindustrie. Hij publiceerde daarover in Trouw en schreef in 2001 het boek ‘Het Rookgordijn’. Begin deze maand schreef hij een nieuw artikel over dit onderwerp, genaamd: Zo probeert de tabaksindustrie jongeren aan het roken te krijgen.
Lees het artikel op de website van Trouw.