Tabaksfabrikanten bedingen exclusieve verkoop tijdens festivals. Dat kopte Trouw al eerder. Maar ondanks dat de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar een onderzoek naar dubieuze verkoop van sigaretten aankondigde, trekken zeventien festivals zich hier niets van aan.
Vanuit de onderzoeksredactie Tabak (een project van de Vereniging Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) en onderzoeksjournalist Marcel Metze) blijkt dat er nog steeds exclusief sigaretten van Philip Morris (Marlboro) en British American Tobacco (Lucky Strike) worden verkocht.
In de tabakswet is het verboden om exclusiviteit te eisen bij horecagelegenheden, ook op festivals.
“Zowel in Nederland als België zoeken de tabaksfabrikanten ‘de randen van de wet op’. Op festivals zijn de bezoekers jong: het is precies de groep die tabaksfabrikanten aan het roken willen krijgen. Daarin worden zij tegengewerkt door de overheid in Nederland die bij preventiebeleid inzet op jongeren”, aldus onderzoeker Ties Keyzer. “
Onlangs nog kreeg tabaksfabrikant JTI een boete voor dezelfde soort afspraken met studentenverenigingen.
Lees het volledige artikel op de website van Trouw.